Logo CHILL
bars Created with Sketch.

Ricardo Goeptar

In 1985 ben ik afgestudeerd aan de Hoge School van Amsterdam in de richting Klinisch Chemie.

Na een korte werkperiode in een lab, heb ik de overstap gemaakt naar de commercieel buitendienst. De lab omgeving bood mij niet voldoende uitdaging. Ik begon als junior vertegenwoordiger bij een kleine laboratorium leverancier en eindigde mijn loondienstjaren als commercieel directeur van een grote organisatie. Op een goed moment realiseerde ik me dat ik de afgelopen 20 jaar niet op de juiste manier verkocht had. Ik werd me hiervan bewust doordat verkopers uit mijn team met de reactie kwamen “we kunnen ons niet onderscheiden van de concurrentie, alles wat wij kunnen dat kunnen zij ook, het wordt bijna altijd een prijzenslag”. Wat is dan wel de juiste wijze van verkopen? Hoe kunnen wij ons wel onderscheiden? Na veel onderzoek en reflectie heb ik ontdekt dat “jij als persoon het verschil maakt”. Het verschil tussen goede verkopers en top verkopers is niet langer een kwestie van technieken en trucs, maar van attitude en mentaliteit. Ik heb ervaren dat de kracht van verkoop ligt in de verschuiving van ‘hard’ naar ‘heart’ sales. Een veelvoorkomende manier van verkopen is overtuigen op basis van kennis (‘hard’). Een veel effectievere manier van verkopen is het bieden van oplossingen op basis van authentiek en oprecht contact (‘heart’). ‘Heart’ sales gaat om de kunst (art) van het luisteren (ear) met je hart (heart). Of wel het tonen van oprechte interesse met als doel het creëren van partnership tussen verkoper en klant. Want dat is waar het om gaat: verkopen op basis van een langdurig en bestendige relatie. Deze overtuiging heeft er in 2008 toe geleid dat ik mijn eigen bedrijf heb opgezet (www.cositraining.nl).

Rg

Ricardo Goeptar

Owner of COSI Training

Onze website maakt gebruik van cookies om het gebruik en functionaliteit van deze website te waarborgen. Meer over ons cookiebeleid

Accepteer Cookies